Interview Ian Lammerse, Mencia de Mendoza Lyceum in Breda

“Dit is een compleet plaatje als het gaat om vraag en aanbod van bijles tussen leerlingen onderling”

Ian Lammerse is onderwijsassistent en leerlingbegeleider op het Mencia de Mendoza Lyceum in Breda. Het Mencia is sinds begin 2023 gebruiker van Bijlesplein. Ian is de contactpersoon voor het platform en wij interviewden hem over de ervaringen met Bijlesplein. “Voorheen werkten we met Excellijsten. Het organiseren van bijles ging als volgt: een leerling gaf bij de vakdocent of mentor aan dat hij of zij op zoek was naar bijles. De docent/mentor pakte de Excellijst erbij en zorgde voor de verbinding tussen de lentor (tutor) en de leerling die bijles wilde krijgen. Dat vroeg best veel werk van de docent. Met Bijlesplein maken leerlingen nu zelf de verbinding en we zien dat dat goed werkt.”

Foto van Ian Lammerse
Foto van Ian Lammerse

Het Mencia de Mendoza Lyceum heeft altijd gewerkt met lentoren, leerlingen die elkaar lesgeven. “Het gebeurt wel eens dat docenten dat zelf doen, bijvoorbeeld het uitleggen van een bepaalde opdracht of onderwerp. Maar de echte bijles wordt voornamelijk door leerlingen zelf gedaan.”

Door gebruik te maken van lentoren kun je op een laagdrempelige manier bijles organiseren. En het is bewezen effectief. “Bijlesplein helpt ons omdat het heel makkelijk wordt gemaakt om contact tussen leerlingen onderling te leggen. Vraag en aanbod komen samen.”

“Door leerlingen elkaar bijles te laten geven hoeven leerlingen die bijles nodig hebben niet de stap naar een dure bijlespartij te maken. Op deze manier kunnen we de kansenongelijkheid op financieel vlak zo laag mogelijk houden. Leerlingen hebben bij ons zelf in de hand wat ze voor een bijles vragen. Dat kan €5, €7,50 of €10 per uur zijn.”

“Als school weten we lang niet altijd hoe de situatie thuis is. Ik merk dat zeker leerlingen in de bovenbouw een volwassen insteek hebben. Zij hebben vaak een eigen bijbaantje en betalen daarmee de bijles zelf. Wanneer zij commerciële partijen moeten gaan betalen, is dat bijna niet haalbaar. De drempel wordt nu een stuk lager gemaakt voor leerlingen.”

“Door het portal Bijlesplein bieden wij als school een hele makkelijke service aan leerlingen. Zij hebben zelf in de hand om de stap naar bijles te zetten om bijvoorbeeld toch over te gaan of een examen te halen. Een gesprek met een docent of mentor is in sommige gevallen minder uitnodigend. En we zien dat het werkt. Je ziet gebeuren dat leerlingen volledig op eigen initiatief die bijles regelen.”

Het Mencia de Mendoza Lyceum
Het Mencia de Mendoza Lyceum

Hoe verloopt de samenwerking met Bijlesplein?

De samenwerking tussen het Mencia en Bijlesplein is gestart met Wouter Jagers, de TTO-afdelingsleider en met Rob van Gils samen. “We zijn vorig kalenderjaar gestart en hebben met de bestaande lentoren een test gedaan met Bijlesplein. Vanaf het moment dat de site voor ons klaar was gemaakt om te gaan gebruiken, ben ik de contactpersoon geworden voor alles wat met Bijlesplein te maken heeft. Collega’s en leerlingen weten mij te vinden als het gaat over de portal.”

“De basis om Bijlesplein te gaan gebruiken is enerzijds het goede contact en het vertrouwen in elkaar. Daarnaast is onze school overtuigd van de werking van het platform. Er zitten veel voordelen aan. De drempel ligt lager voor leerlingen om bijles te zoeken of aan te bieden. Ze hebben het in eigen hand en we zien dat het werkt.”

“Het is heel gebruiksvriendelijk waardoor leerlingen via hun eigen laptop of mobiel zich makkelijk kunnen aanmelden en een match kunnen zoeken. En het gaat veel sneller. In plaats van dat je naar de mentor moet stappen, die moet in een bestandje duiken en de leerling moet wachten op een match. Het is nu veel sneller geregeld. En een mentor heeft het druk genoeg. Bijlesplein legt de pro activiteit bij een leerling neer. Wanneer zijzelf de stappen nemen en zelf snel reageren, kunnen ze bij wijze van dezelfde dag nog aan de slag zijn. Dat gaat sneller dan met het Excelbestand via de mentor of docent.”

“In het begin verliep het inloggen niet helemaal soepel. Het is gekoppeld aan Magister. Leerlingen die dan met een ander mailadres probeerde in te loggen kregen geen verificatiemail. Samen met Bijlesplein komen we altijd snel tot een oplossing. Het is heel persoonlijk en vaak snel opgelost. Ook bij nieuwe ideeën trouwens.”

Complete plaatje

“Ik zou Bijlesplein zeker aanraden aan andere scholen. De voordelen heb ik eerder al genoemd. Het maakt het makkelijk voor leerlingen én de school en het is een goedkopere oplossing om bijles aan te kunnen bieden. Leerlingen hebben het in eigen hand en de school hoeft minder tijd te besteden aan de organisatie ervan. Wat mij betreft is dit een compleet plaatje als het gaat om vraag en aanbod van bijles tussen leerlingen onderling.”

Ook benieuwd naar de mogelijkheden van Bijlesplein voor jouw school?

Neem contact met ons op of vraag direct een gratis demo aan.

Waarom Bijlesplein?

Binnen 1 dag online
Stimuleert leerplezier
Overzichtelijk en goedkoop
Valt onder NPO-gelden
Maatwerk mogelijk

Als onderwijsinstelling wil je de vraag naar bijles zelf regelen om een goed alternatief te bieden voor commerciële bijlesaanbieders. Het heeft meerdere voordelen wanneer leerlingen en studenten zelf elkaar na lestijd helpen. Meer leerplezier, eigenaarschap van het eigen leren en sociale binding met elkaar. Inmiddels is bewezen dat het een positief effect heeft wanneer leerlingen van elkaar leren. Artikel over kansengelijkheid.

Kansongelijkheid

Als onderwijsinstelling heb je ook een verantwoordelijkheid als het gaat om kansongelijkheid. Commerciële bijles is alleen bereikbaar voor ouders met een goed inkomen. Met Bijlesplein stimuleer je bijles tegen een laag tarief. Het is een kant-en-klaar platform waar leerlingen en studenten een mede-scholier kunnen vinden voor bijles en waar de leerlingen en studenten hun diensten kunnen aanbieden.